Alla inlägg den 12 oktober 2007

Av Nenny - 12 oktober 2007 05:56

Alla vet att vi ska dricka mycket vatten. Men kanske inte riktigt varför?!


Här är en förklaring som jag hittade när jag letade Gi fakta.


Artiklen i sin helhet finns här.



Vatten – fettets "transportör"
Frisättningen av fettsyror till blodet är inte bara beroende av fettcellernas benägenhet att släppa ifrån eller ta upp fettsyror.  Blodet spelar i sig en viktig roll.  Blodet har förmågan att tranportera mängder av näringsämnen, mineraler, blodkroppar, syre mm, men för att transporten av näringsämnen ska vara maximalt effektiv krävs det att blodet är lättflytande.  Om man inte dricker tillräckligt blir blodet trögflytande och tranporten av näringsämnen blir mindre effektiv.

Tänk dig att du har en skål med vatten som du ska lösa upp salt i. När du häller i salt i vattnet löses det upp i vattnet men när tillräckligt mycket salt hällts i blir lösningen mättad och vattnet kan inte ta upp mer salt. För att kunna lösa mer salt måste du tillsätta mer vatten. Precis på samma sätt fungerar det i vårt kropp. Har vi vätskebrist blir blodet fort mättat på näringsämnen och även mängden fettsyror som kan frisättas begränsas. För att blodet ska kunna ta upp mer näringsämnen måste vi dricka mer vatten. Se därför till att alltid dricka tillräckligt för att hålla fettförbränningen på topp. Mellan en och två liter vatten om dagen gör att blodet hålls maximalt lättflytande. Tränar du eller svettas mycket bör du dricka mer.

 


Lite mer om vatten finns att läsa här!


ANNONS

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Nennys Place -- Vikt, Mat, Träning & Hälsa  -- med Blogkeen
Följ Nennys Place -- Vikt, Mat, Träning & Hälsa  -- med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se